11 okt New York

Idag kommer våra kära Makar också till Manhattan, det ska bli så trevligt.

På morgonen / förmiddagen gick vi runt på Manhattan och kompletterade lite med shopping som var kvar att göra. Vi klämde och kände på saker i lugn och ro som tjejer kan 😃

Vid 13.00 tiden kom grabbsen och det var så kul att se dom igen. Dom var hungriga så det blev ett mat- och ölstopp. Claes och Anki gick sedan iväg sör att träffa en gammal klasskompis till Clas med sambo (Carl och Don). Vi andra tog tunnelbanan ner till Ground Zero  och strosade runt. Sedan splittrade vi på oss. Janne och Anki gick hela Broadway upp och jag, Björn och Mats letade upp en gammal järnväg som man byggt om till en gångbana. Jättefint.

Sedan samlades vi vid 18.30 för att gå och äta mat. Vi tog med oss grabbarna till toppen på Marriott hotel som har en roterande restaurang. Där drack vi en drink och sedan åt vi deras buffé. Fantastiskt trevligt.

För att få maten att sjunka gick vi en tur förbi appelButiken och Rockefeller center. Där hade man öppnat isbanan och där åkte det massor av folk med olika stilar. Mest sådana som aldrig åkt skridskor, tror jag. Vi fick oss ett gott skratt.

Sedan gick vi tillbaka till våra hotell. Grabbarna till sitt och Anki, Anki och Anki till sitt.

10:e oktober 2015

Morgon morgon!

Efter frukosten bar det iväg igen mot busstationen "Port Authority Bus Terminal" och denna gång ska vi till ett Wallmart som ligger i Mill Creek.

Jättetrevligt att gå in genom dörrarna där, dom har ju så mycket grejor. Halv två tog vi bussen därifrån med massor av prasselpåsar i händerna 😀

Sedan gick vi till Marriott för att ta en välförtjänt drink i baren som snurrar runt. Nja, det blev två drinkar. På damernas stod en dam och delade ut torkhanddukar.

Sedan strosade vi runt lite random på stan. Middagen blev en pizzaslice med en Snapel.

Nu var vi supertrötta igen, så det var skönt att krypa i säng igen.

Kram kram

9 oktober 2015

Hejsan!
Idag bjuder Manhattan på lite gråa moln och då passar det bra med lite shopping på ett mall. Gick till bussterminalen och åkte till Jersy Garden Mall. Hela dagen tillbringades där och oj vad vi shoppade. Det blev en hel säng med påsar 😎.

Sedan blev det en öl och en burgare på en pub.

8 okt New York

Morgon!

Efter en frukost så var det dags för,att göra Södra delen av Manhattan. Solen skiner och det är varmt ute.

Tunnelbanan ner till området vid Ground Zero. Här fick vi oss en liten promenad förbi Wall Street.

Köpte en selfiepinne, så att vi Ankis kan vara på bild samtidigt. Kom till Ground Zero. I år hade dom nu tagit bort all avspärrning, så det gick att strosa runt fritt i området. Dock var det många poliser i området.

Sedan gick vi förbi S:t Pauls kyrka. Där finns det mycket minnen d.v.s bilder och texter  i kyrkan från den 11 september. Utanför kyrkan träffade vi en trevlig snubbe som berättade om vilka nya hus som byggts upp m.m. Han ville nog sälja tre böcker om 11 sept, men så blev det inte :-)

Gick sedan till färjan som tog oss förbi Frihetsgudinnan. Väldig trevlig tur fram och tillbaka sommarstugor var gratis.

Sedan gick vi till tunnelbanan och åkte till
Brooklyn för att gå över bron. För skulle vi bara äta en god glass och dricka ett glas vin vid piren. Fantastiskt trevligt.

Väl över bron gick vi genom Chinatown, Little italy och SOHO. En liten pizza bit och ett glas vin slank ned i  Little Italy.

Min energi tog sedan helt och hållet slut, då jag hörde av maken att Clas och Mats väska inte hade kommit. Middagen avnjöts på MAC Donalds. Som tur var hade min väska kommit till hotellet. Nu kan resan börja på riktigt.

Mina fötter ömmar något fruktansvärt, så jag festade till på en Alvedon till natten.

Sussa gott!

New York 7 okt

Hejsan! Nu var det ett tag sedan jag skrev några rader. Denna gång har jag o maken åkt till USA med goda vänner. Anki, Claes, Anki, Janne och Mats. Grabbarna ska till Hersley på bilmarknad och vi brudar åker til Manhattan.

På Arlanda kom jag på att jag glömt alla papper om hotellet och andra noteringar. Maken hade glömt att ta med GPS:en. Nja vi skulle nog klara oss ändå.

Flygresan gick bra. I passkontrollen var det mycket folk som väntade på att få gå igenom. Det ska frågas en massa och stämplas i passet. Mats fastnade en stund i passkontrollen och blev utfrågad ordentligt pga av att han varit här tidigare och hade nog stannat lite förlänge i landet. Sedan gick vi för att hämta våra väskor. Hupp, tre väskor saknades. Min, Claes och Mats väskor hade fastnad på Hetrhrows flygplats. Inget att göra bara att bita ihop.

Sa hej då till grabbarna som skulle gå till biluthyrningen och vi tjejer skulle hitta till bussen som skulle ta oss in till Manhattan. Lätt som en plätt. 50 min så var vi mitt i smeten.

Hittade även till Comfort Inn där vi skulle bo. Sedan ut för en liten matbit. Macka med stripes och en kall öl, gott.

Sedan gick vi till gamla Centralstationen. Fantastisk fin byggnad. Gjorde också ett besök på  Appelbutiken vid central park. Häftigt. Sedan styrde vi mot Rockyfellercenter och tittade innan vi gick tillbaka till hotellet alldeles slut. Nu är kl 03.00 på natten för oss, men här i New Yrk är den 09.00.