19 aug 2017

Hejsan igen!

Nu är det sista dagen på våran fantastiska resa. Efter frukosten, lite torftig, packade vi ner allt i väskorna och styrde bilen mot Champouluc. Byn låg på andra sidan berget, så bilturen bjöd på en serpentinväg först uppför och sedan nedför.

Väl framme parkerade vi bilen och strosade runt i byn och avslutade med en god lunch. Jag åt en Creps o Björn åt en Paninimacka.

Sedan styrde vi mot flygplatsen för att lämna tillbaka bilen och checka in bagaget.

Hemma i Almunge kom vi runt 01.30.

Ha det bäst och tack Micke & Ullis för en fantastisk resa.

18 aug 2017

Hejsan!

Efter frukost var det dags för en tur med vandringskängorna igen. Vi tog bilen till Courmayeur.

Fantastiskt fint igen. Idag var absolut den jobbigaste turen på tre timmars vandring uppåt. Tillslut nådde vi toppen Tefunge Bonatt på 2025mi. Restaurangen var stängd, men vi kunde köpa macka, kaffe o öl. Dom hade rinnande vatten utanför som var både kallt och gott.

Utsikten var hur fantastisk som helst. Mitt emot där vi stod var bergskedjan Mont Blanc, Europas största bergskedja!!!

Sedan hade vi vandringen neråt kvar. Gick betydligt snabbare ca två timmar.

Tillbaka till hotellet för en snabbdusch och sedan en välförtjänt middag på restaurangen I tre archi. Micke o Björn delade sedan på en stor bit Tiramisu och jag o Ullis festade loss på en Nutellaoizza. Mmmmm vad gott o mätta vi blev.

17 aug 2017

Ciao ciao!

Efter en god natts sömn slingrade vi oss med bilen till Torgnon. En liten trevlig by som nog lever upp mer på vintern, men som just nu visar sin vackra sida med pelargoner över allt.

Vi vandrade runt lite på platsen och till slut tog vi mod till oss och började klättringen uppåt. 400m i höjdmeter blev det. Puh!!! Sedan tog vi liten ner tillbaka för att skona våra gamla knän.

Efter en liten tupplur och en dusch gick vi till restaurangen och åt mycket god mat. Vi köpte även med en flaska vin till hotellet. Dom serverar endast kaffe o vatten. Lite kortspelande blev det också och tyvärr förlorade Ullis o jag.

16 aug 2017

Buongiorno!

Idag efter en brakfrukost togvi beslutet att vila våra ben. Vi tog kabinbanan upp till glaciären på 3840m.

Nu blev det kallt ca 3 grader och det var fullt med snö. Liftarna gick för fullt och massor med skidåkare.

Vi tog en kaffe och njöt i solen en stund innan vi tog kabinbanan ner igen till näst nedersta stationen och åt lunch.

Micke o Björn gick sedan sista biten mot bilen medans jag o Ullis satt kvar en stund i solen och tog i kabinbanan ner.

Nu lämnar vi Cervinio och styr bilen mot Saint Vincent.

15 aug 2017

Tjoho!

Med sega ben o kroppar gick vi till frukosten för att få lite energi. Vi bor på ett fint hotell mitt i byn cervinia. På vintern är det en populär skidort.

Vi tog kabinbanan upp i systemet och gick runt i ett fantastiskt landskap. Det blev en mils traskande idag också.

Avnjöt en lunch där uppe innan vi åkte ner till byn igen. Solen skiner även idag.

Ikväll blev det även lite kortspel innan vi kröp ner i sängen.

14 aug 2017

Hallå hallå 😁

Idag ska vi bestiga den högra sidan av alptopparna i Aosta. Efter frukost åkte vi bil upp istället för kabinbanan. Det var en riktig serpentinväg. Sedan gick vi en bit och sedan blev det en tvåstolslift upp på toppen. Nu var vi på 2700 m över. Jisses vad det ilade i kroppen och benen skakade. Vi gjorde det 💪👍

Sedan gick vi hela vägen ner till bilen. Tog ca 3 timmar.

Sedan hoppade vi in i bilen och förflyttade oss till Servinia. En populär skidort på vintern.

13 aug 2017

Hejsan svejsan!

Nu sitter vi på hotellet Sottosopra med tunga kroppar och väntar på att hotellets restaurang ska öppna kl 19:00.

Idag efter frukost tog vi gondolen upp en bit mot topparna. Åt lunch på Bar Ristorante La Baraka på 2310 m. Som högst var vi på ca 2600 m oj oj vad vackert det var. Det var jobbigt att gå uppför, men det var ännu jobbigare att gå nedför.

12 Aug 2017

Ciao ciao!

Nu är vi äntligen på plats i Aousta. Har varit en lång dag då klockan ringde 04:00.

Det är ca 30 grader i dalen och uppe på berget är det ca 24 grader.

Här kommer vi nog att trivas 😁