22 april 2024

Hejsan hallĂ„ 🙋 Idag fyller Ă€lskade maken Ă„r!!!

Efter frukost tog vi tĂ„get norr över för att besöka Bletchley Park.
(null)

Under andra vĂ€rldskriget var det ett centrum för kryptoanalys och chifferforcering med kodnamn "Ultra". En viktoriansk herrgĂ„rd dĂ€r ca 180 personer frĂ„n GC&CS jobbade frĂ„n augusti 1939. Jobbade med att avkoda meddelanden.

För att underlÀtta avkodningen byggdes elektromekaniska kodknÀckarmaskiner som kallades Bombes.

Åkte sedan tillbaka ner till stan. Strosade runt pĂ„ Oxford Street. Blev en svĂ€ng in pĂ„ Primemark. Gick förbi Hamleys leksaksaffĂ€r.
(null)

Köpte en kaffekopp och en skjorta. Vi "rÄkade" gÄ in pÄ ett par pubar ocksÄ för en gintonic.

Nu sved det i bÄde benen och i fötterna, sÄ det blev en buss mot hotellet dÀr vi Ät en god middag. Jag Ät fish & Chips och födelsedagsmaken Ät en hamburgertallrik.

21 april 2024

Idag tog vi det lite lugnt pĂ„ morgonen med lĂ„ngfrukost. Sedan tog vi norra linjen till Archway och avslutade med buss. MĂ„let var nu att besöka Kenwood house i Hampstead Heath. Gick runt i det vackra huset med massor av tavlor. HĂ€r spelades Ă€ven en del frĂ„n Nottinghill filmen in. Edward Guinness köpte huset 1925 och donerade det till nationen 1927. Edward var personen som sĂ„g till att Guinness blev framgĂ„ngsrikt.
(null)

Gick runt i parken till utsiktsplatsen "parliament Hill". En utsiktsplats dÀr man kunde se delar av Londons skyline.

Tog bussen till Primrose Hill i norra delen av Regentspark. Även hĂ€r var det en utsintsplats som vi vandrade till.

MĂ„nga steg blir det. Blev tillslut en kaffe och macka pĂ„ Pauls för att fĂ„ lite energi i kroppen.
Besökte Trinny London dĂ€r jag shoppade lite. Idag blev det Ă€ntligen Baby back ribs, mmmmmm vad gott. Restaurangen "Bodean’s lĂ„g i nĂ€rheten av vĂ„rat hotell.
Idag gick Àven London Maraton av stapeln. Tog ett par bilder och sedan haltade vi till hotellet för att vila. Blev nÀstan 22000 steg.

20 april 2024

Morgon morgon 😎

Vaknade vid 07:30. Efter frukosten Ă„kte vi tunnelbanan till Nottinghill Gate för att besöka den stora marknaden. SĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„ mycket folk. Vi strosade runt lite och tog iallafall en bild pĂ„ blĂ„a dörren och bokhandeln frĂ„n filmen Notting Hill".
(null)

Sedan gick vi vidare mot stan igen. Gick genom parkerna Kensington Garden och Hyde Park. Nu var vĂ„ra ben trötta, sĂ„ nu Ă„kte vi buss resten av strĂ€ckan mot hotellet. Dock blev det en öl och den blt pĂ„ en pub i nĂ€rheten.

Liten tupplur blev det och en liten dusch. 17:39 Äkte vi sedan tunnelbana igen mot Sloane Square för att Àta p restaurangen La pol le pot. Fantastisk miljö. TrÄngt mellan borden Àr bara förnamnet. Efter middagen var vi slöa sÄ det blev tunnelbanan hem och en liten kvÀllsdrink hos hrannhotellet.

19 april 2024

HallÄ hallÄ

Idag var vi igÄng lite tidigare. Efter frukost Äkte vi mot "Houses of the parlament". JÀttekul att fÄ se platsen dÀr politikerna debatterar med varandra. Man fick inte ta med kameran in utan bara fota i publika rummen. Ligger i anslutning till BigBen. Tror det Àr den snyggaste bilden jag tagit pÄ klockan.

Sedan tog vi bĂ„ten till Greenwich. DĂ€r strosade vi runt och Björn tog den obligatoriska bilden dĂ€r man stĂ„r vid nollmeridianen. NĂ€r vi skulle ta oss tillbaka gick vi i tunneln under Themsen.

Blev lite slappa pÄ hotellet innan vi duschade och gjorde oss i ordning för middag pÄ "Caravab". Björn Ät pizza och jag Ät en supergod Bowl. Mot hotellet slank vi in pÄ "BrewDog" dÀr jag drack en shandy och Björn en Punk IPA.

18 april 2014

Sovit som en drottning 👾
Efter en fin och god frukost gjorde vi oss klara för att ta oss upp till Kensington dÀr vi skulle avnjuta en afternoon Tea. Tog tunnelbanan en bit och sedan gick vi förbi "Royal Albert Hall". Fantastisk byggnad och jÀttefina byggnader runt omkring. Gick vidare genom en fin park och kom till Kensington Palace dÀr Diana bodde. NÀr hon skulle ha fyllt 60 reste William o Harry en staty till hennes minne.

Klockan 14.00 gick vi in pĂ„ Cantelle för att avnjuta en mycket trevlig Afternoon Tea.
(null)

Sedan tog vi bussen upp till Camden. DĂ€r var det fullt pĂ„drag med marknader mm Tog en drink och satt och tittade pĂ„ nĂ€r man slussade med kanalbĂ„tar.

Björn köpte en "Ravens" keps och jag köpte en Hoodie. Middagen var bokad pÄ Blues kitchen.

Tog sedan bussen tillbaka ner till stan och gick sista biten hem.
Ringde till Jacob och grattade pÄ födelsedagen.

17:e april - London

HallĂ„ hallĂ„ đŸ™‹â€â™€ïž
Idag ringde kl 04.00 för nu Ă„ker vi till London i sju dagar.  Var ute pĂ„ Arlanda i god tid och det var sĂ„Ă„Ă„Ă„ skönt att inte stressa.
Flygresan gick bra och sedan hade Björn fixat kort med reskassa, sÄ det Àr bara att blippa och resa. Checkade in pÄ hotellet runt 11:30. Vi bor pÄ ett fint hotell ovanför "Towern". Novotel Tower Bridge Hotel.
Var lite hungriga, sĂ„ vi gick nĂ„gra kvarter till en pub och köpte macka och en öl. Sedan var vi runt och tittade och fotade London Eye, Big ben, Westminister Abby, Buckingham Palace, Piccadilly Circus. Blev en pausar en Gintonic 😅 Gick sedan vidare mot Trafalgar square. Nu var vi hungriga, sĂ„ det blev middag pĂ„ Texas Joe’s. DĂ€r Ă„t vi ribs pĂ„ flĂ€sk och biff. Lite annorlunda mot vi var vana vid, men det var gott. Sedan avrundades dagen med en promenad till hotellet. Blev lite drygt 20 000 steg.