SF 130416

Morgon morgon morgon!
Idag är det dags att försöka att packa våra väskor och styra hemåt. Först ett besök till Denny's för en sista frukost i USA. Sedan en liten tur till Fischermans Wharf för några små inköp. Våra uppdrag var att Janne o Anki skulle köpa en stor resväska och vi skulle köpa två kabinväskor för att få med oss max hem :-)

Åkte förbi Golden gatebron för att fota lite.

J & A hittade sin väska i China town. Åkte vidare mot ett Wal Mart - Supermarket där vi hittade två trevliga cabinväskor. Blev några trevliga små inköp även där :-)

Sedan åkte vi till Sizzler för att äta en middag och det var fantastiskt gott. God köttbit och en fantastisk salladesbuffe. Har endast haft ett botten napp gällande maten och det var i Los Angeles.

Sedan åkte vi mot flygplatsen. Lämnade tillbaka bilen och sedan checkade vi in alla våra väskor. Nu sitter vi i baren vid gaten och tar igen oss. En fantastisk trevlig resa i högt tempo. Nu får vi ta fram alla bilder för att se vad vi har varit med om.

Full fart mot Almunge. Home sweet home!!!!

SF 130415

Idag är det den stora shoppingdagen! 08:30 åkte vi från hotellet och målet var shoppingcentret "Greatemall" i Siliconvalley. (Shoppingcentret liknade faktiskt Sagrassmills i Miami). Massor med påsar blev det :-) Fikade lite och sedan shoppades det igen.

Vid 15-tiden åkte vi till ett annat shoppingcentrum "Oakridge mall", inte alls lika stort. Där fanns nämligen ett par affärer som vi var ute efter och där fanns också Cheese Cake Factory!

Klockan 20:00 började vi att rulla tillbaka mot hotellet igen. Nu ska det bli intressant att se om vi får plats med all packning i väskorna:-)

SF 130414

Sovis till 08:00 och sedan frukost på Denny's (finns på hotellet :-) ) Sedan köptes biljetter för att åka spårvagnar. Jisses vad det var backiga backar. Vissa gånger ilade det i magen och som tur var så hade spårvagnsförarvisslat under kontroll.

Sedan strosade vi runt i kvarteren Union square och China town. Var mycket uteliggare i kvarteren, så man gick enbart på de stora gatorna. Åt lunch på en China restaurang och det serverades mycket god mat. Spännande spännande :-)

Upp på hotellrummet och klä på sig lite varmare kläder för nu ska vi åka till Alcatraz!!!

Båtturen tog 30 min. Det var en kille som berättade lite inledningsvis och sedan fick vi en audioguidning som lotsade oss runt i bland celler, gångar m.m. Fantastiskt!!!

År 1933 beslutade regeringen att det skulle byggas ett säkerhetsfängelse. Tidigare hade det varit en militär fästning. Alcatraz var i bruk åren 1934-1963. 36 interner försökte att fly. Alla utom 5 fångades in igen. Fängelset var indelat i 4 block. Block A användes inte. Block B och C, 336 celler, var för obesvärliga fångar. Block D, 42 celler, var för isolering. Ett par kända interner var Al Capone och Robert "Birdman" Stroud.

Natti natti!

SF 130414

Sov en natt på Chardonnay lodge i Napa. Käkade en egeninköpt frukost från Wal Mart. Vid 09:30 rullade vi mot vingården "James Cole". Där provade vi 5 viner, som var si så där. En liten gård som endast sålde viner direkt från gården. Sedan åkte vi till "Robert Mondavi" en stor vingård som hade en trevligt rundtur.

Foto från James Cole's vingård.

Sedan rullade vi vidare mot stan San Francisco. Började med att åka över Golden Gate Bron som var mäktigt röd.

När vi letade vårt hotell, så såg vi dom berömda BRANTA gatorna. Lastade in vår packning och sedan så gick vi runt och shoppade i stadsdelen Fischerman's Wharf.

Middagen blev på Hard Rock. Trevligt, men vad mätta vi blev :-)

Napa 130413

Efter frukosten hos Denny's, så rullade vi vidare från Reno. Ett besök till stan är inget jag rekommenderar. Bodde på Harrah's hotell. Stopp i toan, skållhett eller iskallt vatten i duschen och inget Wi-fi. En känsla man får är att de som inte har råd att åka till Las Vegas åker till Reno.

Passerade Donnersummit på 7200 foot och där var det snö och några slalombackar. Häftigt!!! Passerade även IKEA som låg i Sacramento.

När vi kom till Napa var det 25 grader varmt. På en dag åkte vi från öken, genom landskap med snö och stannade i värmen.

Ikväll åt vi en god middag på en italiensk restaurang. Gick sedan vidare till en bar där det spelades bluesmusik. Jättetrevlig kväll. Imorgon ska vi kolla in vingårdar i Napa Valley och sedan åka till SanFrancisco.
Tjing

LV-Reno 130412

Imorse var det väckning kl 05:30 vi skulle nämligen till Grand Canyon!!! En snabb kaffe med bagel och sedan blev vi hämtade vid hotellet. Åkte till flygplats utanför LV där Miguel Hernanders skulle visa oss GC med helikopter :-)

Jag och Björn satt längst fram den första delen och det var jättehäftigt. Landade nere i Grand Canyon där vi blev bjudna på champagne och snacks och där fotades det hej vilt. Var tillbaka till hotellet vid 11:00.

Fick veta att i Las Vegas bor det ca 800 000 och ca 4 miljoner besöker stan varje månad.

Janne och Anki kom och plockade upp oss vid hotellet, de hade varit och tittat på Hoooverdam under tiden. Nu lämnar vi LV. Nu ska vi ta oss via Reno upp till San Francisco och det är en 8 timmars bilfärd mellan LAS Vegas och Reno där vi stannar och sover en natt.

Härliga tider :-)

130411

Idag sov vi ut till 09:30. Härligt :-) har strosat längs The Stripp hela dagen och njutit av solen/värmen ca 25 gr i skuggan. Alltså en lugn och härlig dag utan bilkörning. Tror att vi redan nu har avverkat ca 100 mil. Puh!!!
Avslutade med en buff'e på hotellet och sedan ut efter gatan för att se shower som hotellen sätter upp.

Natti natti

LA 130410

Idag sov vi ut till 09:30. Härligt :-) har strosat längs
 "Svampbob" hälsade till dig Maggie!!! :-) Annars lite bilder från stan.

SF 130409

09:00 lämnade vi Barstow och rullade mot LAS Vega. Ju närmare Vegas vi kom så blev det mindre och mindre grönt i naturen och mer och mer sand. Stannade och tankade och gick runt på ett Outlet en stund vid en liten håla med namn Primmo. När vi kom till LAS Vegas så började vi att åka längs The Stripp. Ska bli jättekul att se dessa neonskyltar i kväll.

Vi åkte upp i Stratusfear för att se på utsikten och Björn åkte en attraktion där han blev tippad över kanten ner mot stan. Vi andra fegisar kollade på med kameran i högsta hugg. Applåder till Björn.

Åkte sedan till vårdat hotell som är MGM ett fantastiskt stor hotell vid The Stripp. Sedan strosade vi runt på gatan och intog pulsen i Las Vegas. Åt en stor middagsbuffe så vi rullade runt på gatorna sedan.

Nu ska vi sova lite!

SF 100408

Idag rullade vi från hotellet vid 08:30 mot Denny's för en god frukost. Sedan styrde bilen mot Hollywood. Björn svängde vant in i ett parkeringsgarage vid Hollywood boulevard. Här finns de kända rosa stjärnorna med kändisars namn. Ca 3000 stycken stjärnor i 5 o,ika kategorier. Man blir erbjuden att få sitt namn i en stjärna om man varit 5 år i branschen + att man får betala 30 000 dollar.

Vi var lite galna och bokade en limousin som guidade oss runt i stan och visade oss kändisars hus. Kändes jättelyxigt hi hi hi.

Det här är Dr Phils hus. Vi åkte förbi Julia Robert, Michael Jackson, George Clooney och Tom Cruise, men de öppna inte för att bjuda på en fika.

Sedan åkte till Glendale Mall som var ganska stort. Iallafall, så hade dom den viktigaste butiken "Bath and Bodyworks". Ahhhh frid i kroppen efter man har shoppat lite där. Några presenter inhandlades också. Conversen var för dyra, så det blir nya försök.

Sedan övertog Janne kommandot över bilratten och vi åker mot Barstow, där vi ska sova.

Tjing tjing :-)

SF 130407

Idag vaknade vi tidigt, 05.00 lokal tid. Lite skypandee och KiKande med familjen till kl 06.00 då frukosten öppnade. En enkel frukost med rostade bagels och blaskigt amerikanskt kaffe. Nu åker vi vidare mot Monterey/Carmel. (Clint Eastwood har varit borgmästare här).

Här åkte vi en slinga som heter "7-mile Drive, Pebble Beach. Ett fint område vid kusten där sälar och surfare samsas.

Sedan åkte vi vidare längs High way One. Fantastisk kuststräcka och på en bergsklippa satt en jättestor californisk kondor. Tydligen finns det endast 400 stycken i Californien och detta var nr 51.
Vid en kuststräckan, så fanns det också massor med elefantsäl :-)

Nedanför Herst, så blev det mycket plattare mark. Förstår nu vad folk skriver i sina bloggar att den norra delen av ettan är finast. Närheten till vattnet försvann och de häftiga sluttningarna.

I Santa Maria stannade vi och handlade på Walmart. Trevlig affär som har ALLT.

Sedan rullade det vidare mot Los Angeles Där vi ska bo i utkanten av sten. 10 timmar i bilen idag. Björn och Janne gör det jättebra.

Natti Antti.

SF 130406

Idag så klev vi upp 03.00 för att åka mot Arlanda och San Francisco med Janne och Anki. Vi flyger via Frankfurt med Lufthansa.

Allt har gått bra trots att det var en lång flygresa. Landade 21.00 våran tid och flyttade sedan tillbaka klockan till 12.00. Det skiljer 9 timmar.
Vi hoppade in i en STOR hyrbil, (GMC) och rullade ut mot kusten till High Waye One. Vädret är mulet men OK. Körde ut med kusten som bjöd på fantastisk utsikt med väldigt kuperad kust, sanddynor och stora härliga vågor.

Vi intog en måltid hos Denny's i Santa Cruz. Janne kom på att vi då hade dygnat :-) ha ha ha lite fnittriga av tröttheten åkte vi till Big Basin Redwood nationalpark. för att titta på stora röda träd. Kul att se dessa bjässar, men en otroligt krokig väg. Sedan bar det i väg mot hotellet Laurell Inn i Salinas.

Nu ska det bli skönt att sova.