New York dag 3

Hejsan igen!
Idag var det dags att kolla närmare på Brooklyn Bridge. Vi åkte tunnelbana till andra änden av bron och gick mot Manhattan. Det var ca 1 km lång och jättefin. Sedan gick vi genom China Town och Little Italy. Hittade en härlig Christmas store i Little Italy och var bara tvungen att köpa en liten julgranskula. Sedan gick vi vidare mot en godisbutik som storebror hade Googlat fram. Efter mycket traskande, så var den där och vad mycket godis det fanns där!!!!

Hoppade på, eller ja, vi köpte biljett och åkte tunnelbana upp mot västra sidan av Manhattan. Nu var det dags för museum igen. Denna gång besöktes ett hangarfartyg "Intrepeid" och en Ubåt. Fartyget var fint och grabbarna tyckte att det var intressant.

Sedan var det dags för lite mingel på stan d.v.s tittande i lite affärer och känna pulsen i stan. Jäddrar vad mycket folk det var idag.

Vi besökte även en gammal tågstation som låg mitt i stan. Fantastiskt fint!

Sedan var det dags för att åka tillbaka till hotellet för att packa väskorna. Imorgon är det nämligen dags för att åka hem :-( både skönt och tråkigt.

Fötterna behöver nog ett fotbad och lite massage efter allt gående.

OBS! innan vi åkter imorgon, så hinner vi med ett litet mall till. Väskorna är inte riktigt fyllda så ........ :-)

New York dag 2

Efter ett intag av mina butter milk biscuit, så åkte vi in till stan med hotellets buss. Som sagt, vi har gått och gått och gått omkring idag.

Gick en bit genom Central Park. Jisses vad tyst det blev när vi kom in i parken. Allt bibuller försvann. Kom så småningom förbi minnesplatsen som Yoko Ono har gjort för John Lennon.

Kom till Rockie Feller Center för att visa grabbarna vart den berömda julgranen står och isbanan som jag någon gång ska åka på. Vet ni vad, isen var spolad!!!! Jag tog tillfället och snörade på mig ett par skridskor och åkte!!!! Det kostade, men vad tusan, det måste göras.

Letade sedan upp en Halloweenbutik som storebror hade sett ut för det skulle köpas mask. Ja, där fanns det mycket grejer. I skyltfönstret satt man och målade ett blodigt snitt i halsen på en dam. Dom såg ut att ha kul. Hon skulle nog på fest :-)

Mörkret kom och då var vi vid Times' square för att se på alla neonskyltar. Mycket mäktigt! (Tyvärr kunde inte Ipadens kamera ta bildrik vrber, så det blev en riktigt taskig bild.

Åt sedan en god middag på restaurangen Rubey Tusday. Gott gott.

New York dag 1

Vakna och gick sedan och fick en fantastisk frukost. De hade buttermilk biscuits, mina favoriter. :-)

Åkte sedan med hotellets transport till stan och gick till "Empire State Building". Vi såg en film som visade sevärdheter, men den hade vi kunnat varit utan. Sedan åkte vi upp till våning 86. Nu är vi högt upp. Det ilade ordentligt i mina ben, men fint var det.

Åkte tunnelbana till nedre delen av Manhattan,  för vi har bokat en helikoptersightseeing. Oj oj oj vad trevligt det var. Kan rekommenderas om du åker till New York. Gick förbi The Trumph Building och New York Stock Exchange d.v.s börsen.

Sedan strosade vi lite och kom till "Ground Zero" minnesplatsen för World Trade Center, tvilling tornen. Här har man gjort vackra vattenfall där tornen stod.

Åt sedan en god pizza och en New York Cheese Cake. Sedan blev det taxi till hotellet För att vila upp oss för dag nummer två.

Mot New York

Nu är det dags för stora shoppingdagen. Vi åkte till Arundel Mill och sprang in och ut i affärer. Tror inte att jag överdriver om jag säger att vi fick ihop 25 påsar :-)

Här är en liten bild på mina små inköp. (Ser nu när jag laddat upp bilden att jag glömt lite :-) )
Vid 17.00 så rullade bilen mot New York. Våran chaufför (bästa pappan) gjorde ett fantastiskt jobb med att köra och lyssna på damen i GPS:en som sa: åk hit och åk dit .......

Till slut hittade vi hotellet "Holiday Inn Express". Vi släpade in alla väskor och påsar. Storebror följde pappan till Hertz vid flygplatsen för att lämna tillbaka bilen. För nu behöver vi den inte längre då vi ska leva ett Manhattanliv i fyra dagar. Trevligt trevligt.

Washington dag 3

Igår hittade vi ett fantastiskt stort Mall, Arundels Mills. Som jag skrev igår, så åt vi på Cheese Cake Factory. Oj oj oj vad mätta vi blev, men otroligt gott.

Idag startade vi upp med att besöka Dulles Air & Space museum i Virginia". Ett fint museum där Discovery fanns och massa andra flygplan fanns.

Åkte sedan mot Arlington National Cemetary. En kyrkogård för militärer. Det var ca 400 000 gravar och i genomsnitt 27 begravningar om dagen. Oj oj oj.

Kollade även på statyn Iwo Jima.

Georgetown, typ gamla stan, besökte vi sedan. Gamla fina hus, massor med affärer och människor. Strosade runt lite och sedan blev det mat på "Johnny Rockets" ett 50-tals hamburgerställe.

Var även dags för ett besök hos Walmart, men det var Jysk-varning d.v.s hur stökigt som helst. Det blir alltså nya försök att finna ett bra Walmart.

Natti natti.

Washington dag 2

Oj oj oj vad vi har sovit. En dusch och sedan lite Continental frukost, så var vi redo för stan igen. Vi packade ihop våra saker för nu byter vi hotell till nästa natt. Stuvade in våra saker i bilen som fick stå i garaget, sedan var vi redo för att besöka National archives. Där tittade vi på originalpapperen som skrevs när USA blev självständigt från England 1772.

De blev ett trevligt familjfoto framför U.S Capitol. :-)

Sedan gick vi vidare till Smithsonian Air and space museum. Där var vi till kl 15.30. Jättetrevligt.

Sedan åkte vi vidare till vårat nya hotell Continental Inn i Maryland. Betydligt renare och tystare hotell.

Någon har viskat i mitt öra att vi ska åka till ett shoppingmall och där finns restaurangen "Cheese Cake Factory", mums :-) puss o kram på er!!!

Här kommer bildbeviset. Efter mycket funderande och lite ångest, så beställde jag en strawberry cheesecake.

Washington

Nu är vi äntligen på plats. Efter lite drygt 22 timmar så har vi checkat in på ett hotell i stan. Efter en orolig natt, eftersom tidsskillnaden spökar i kroppen, ska vi nu göra staden Washington.

Det första vi gjorde var att gå förbi hemma hos Obama för att kolla om han kunde bjuda på en fika i "The White house", men han var nog inte hemma.

Sedan gick vi mot området som man känner igen från filmer. Där finns då bl.a. National World War II Memorial.

Lincoln Memorial.

Vietnamn veteran's Memorial.

Korean War Veterans Memorial.

Sedan blev vi lite hungriga, så vi gick till Natural history museum. Efter en matbit, så var vi redo att kolla runt lite på museet. Här spelade man in filmen "En natt på museet".

Sedan gick vi till U.S Capitol. En mäktig byggnd.

Library of congress. Fantastiskt fint.

Sedan var våra ben trötta, så vi styrde mot hotellet via en restaurang och för lite vila.

Utkast: Oct. 25, 2013

USA

Nu är vi äntligen här igen. Resan hit tog ca 10 timmar via Frankfurt. Vi hyrde bil hos Hertz och nu är vi påväg mot Washington. Ett litet matstopp hos Denny's . Gott gott.